Wstęp
Stroje mieszczańskie
Ubranie nie tylko chroniło ciało, ale mówiło też o pozycji człowieka w społeczności. Niektóre elementy ubioru były przypisane do określonych etapów życia, a przez to stanowiły część rytuału. Zmiana wianka na czepek lub chustę przez pannę młodą symbolizowała pożegnanie się ze stanem panieńskim. Wianek wystawiony w oknie lub na kiju przed domem oznaczał pannę na wydaniu. Sposób wiązania chusty odróżniał pannę od mężatki — kobiety zamężne wiązały jej rogi do góry, w kukuryku. Strojem zaznaczano nie tylko stan cywilny, ale i pozycję społeczną, rolę w rodzinie oraz miejsce zamieszkania czy poglądy polityczne. Mieszkańcy miasta Dobczyce ubierali się inaczej niż mieszkańcy pobliskich wsi. Szczególnie modna była wśród nich czamara. Ten strój pochodzenia węgierskiego nosili wcześniej powstańcy styczniowi, dlatego to okrycie podkreślało przywiązanie właściciela do wartości patriotycznych.