Wstęp
Stacja kolejki linowo-terenowej
W latach międzywojennych Krynica aspirowała do miana polskiej stolicy sportów zimowych. Zaplecze sportowe pozwalało na uprawianie takich dyscyplin jak narciarstwo zjazdowe, skoki narciarskie (skocznia na Krzyżowej umożliwiała skok do 75 m), hokej na lodzie, a od 1928 r. także saneczkarstwo, wtedy to bowiem na Górze Parkowej powstał tor bobslejowy. W 1937 r., aby ułatwić kuracjuszom i miłośnikom białego szaleństwa wejście na górę, podjęto decyzję o budowie kolejki. Torowisko, po którym równocześnie mogą jechać dwa wagoniki w ruchu wahadłowym, zostało zaprojektowane zgodnie ze szwajcarskimi normami. Natomiast obie stacje kolejki – górna i dolna – łączyły w sobie wiele funkcji. W pawilonie dolnym znajdowały się szatnie, saneczkarnia i warsztat naprawczy sanek i nart. Z kolei w budynku u góry mieściło się zaplecze restauracji – kuchnia, kotłownia, pomieszczenie gospodarcze oraz poczekalnia, z której wyjście prowadziło na obszerny taras i do restauracji.