Wstęp
Śluza Smolice
Pierwszy odcinek przemierzony po Wiślanej Trasie Rowerowej wieńczy śluza Smolice na Wiśle. Powstała ona w 2003 roku, jest najmłodszą śluzą umożliwiającą żeglugę między Krakowem a Oświęcimiem. Na tym dystansie mierzącym 90 kilometrów różnica poziomu wody wynosi aż 30 metrów, stąd stwierdzono konieczność wybudowania śluzy. Oprócz funkcji gospodarczo-transportowej (transport towarów, m.in. węgla) śluza umożliwia przemieszczanie się chociażby turystom.
W jaki sposób działa śluza? Przede wszystkim umożliwia żeglugę na określonym odcinku mimo różnicy poziomów wody między dwoma punktami. Kiedy statek podpływa do komory śluzy, jej przegroda jest otwarta, a przegroda naprzeciw zamknięta. Komora z otwartą przegrodą (i statkiem) jest zamykana, a następnie, w zależności od sytuacji, woda jest wpuszczana do komory lub z niej wypuszczana. Gdy poziom wody w komorze oraz na tzw. kanale wylotowym się wyrówna, wrota się otwierają, a statek może opuścić śluzę i wyruszyć w dalszy rejs.
Po przejechaniu prawie ośmiu kilometrów WTR natrafimy na miejscowość Mętków. W niej porzucamy trasę wzdłuż Wisły, by w dalszej części wyprawy odwiedzić kilka innych miejsc w okolicy. W tym celu opuszczamy WTR: nie skręcamy za nią w lewo, lecz jedziemy prosto do wsi. Rondo pokonujemy na przestrzał, za znakiem kierującym na zabytkowy kościół.