Tradycyjne produkty regionalne, wraz ze sposobem i warunkami, w jakich się je wytwarza, są istotnymi elementami dziedzictwa kulturowego danego regionu. Szczególnie współcześnie, w czasach postępującej globalizacji oraz konsumpcji, ochrona dziedzictwa kulinarnego oraz jego promocja w kraju, a także za granicą są ważne. To od nich zależy, czy bogactwo i różnorodność zostaną zachowane dla przyszłych pokoleń.
Specyficzne dla Małopolski jest kiszenie i wędzenie. Dzięki tym sposobom konserwacji żywności, regionalna kuchnia ma unikalny smak. W przeszłości duże kompleksy leśne dostarczały znakomitej jakości dziczyzny i owoców, natomiast tradycja sadownictwa sprawiła, że także współcześnie na małopolskich targach można kupić stare i zapomniane odmiany jabłek, gruszek i śliw. Siłą regionalnej kuchni małopolskiej są również przepisy przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Dziedzictwo kulinarne jest wykorzystywane do budowania marki regionu. W Małopolsce organizowane są wydarzenia i działania promujące tradycyjną lokalną żywność, między innymi Festiwal Pierogów w Krakowie, Małopolski Festiwal Smaku, Święto Soli w Wieliczce, Święto Suszonej Śliwki czy Jarmark Podhalański.
Rosnące zainteresowanie tematyką kulinarną znajduje swoje odbicie także w turystyce. Powstają szlaki kulinarne takie jak: Małopolska Trasa Smakoszy, Szlak Oscypkowy czy Małopolski Szlak Winny. W 2014 roku z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej powstała instytucja Polskie Szlaki Kulinarne, do której zadań będzie należeć przede wszystkim: działanie na rzecz efektywniejszego wykorzystania potencjału w regionie, w oparciu o walory środowiska przyrodniczego, dziedzictwa kulturowego i kulinarnego; zbudowanie, w skali ponadregionalnej i krajowej, markowych kulinarnych produktów turystycznych opartych na kuchni regionalnej i produktach tradycyjnych; promocja i zdobywanie nowych rynków dla sprzedaży kulinarnych produktów turystycznych opartych na kuchni regionalnej i produktach tradycyjnych w kraju i poza jego granicami; wzrost udziału produktów innowacyjnych w polskiej ofercie turystycznej; wzrost zainteresowania produktami tradycyjnymi i zwiększenie popytu na te produkty. Pozostaje mieć nadzieję, że dzięki Polskim Szlakom Kulinarnym Małopolska będzie się kojarzyć wyjątkowo smakowicie!
Grafika udostępniona przez Wydział Promocji i Turystyki UMWM.