przejdź do treści MAŁOPOLSKA TO GO
  • Trasy
  • Artykuły
  • O projekcie
  • Українська
Cel
Kierunek

Kraków, Bagry – Kraków, Bieżanów-Kaim (7 km)

Wstęp

Kraków, Bagry – Kraków, Bieżanów-Kaim (7 km)

Kraków, Bagry – Kraków, Bieżanów-Kaim (7 km)
Poprzednie Następne
Remiza w Bieżanowie, fot. J. Kornhauser 2018. CC BY-SA 3.0
Dwór Czeczów w Bieżanowie, fot. J. Kornhauser 2018, CC BY-SA 3.0
Nawiguj do tego celu
Kraków, Bagry – Kraków, Bieżanów-Kaim (7 km)

Opuszczamy Bagry na wysokości dzikiej plaży. W tym celu należy wnieść rower na pieszą kładkę łączącą Płaszów z Prokocimiem, przerzuconą nad torami kolejowymi (niestety, brak windy). Z góry rozległe widoki na zalew oraz oryginalna perspektywa centrum Krakowa. Po drugiej stronie kładki skręcamy w lewo, gdzie rozpoczyna się wewnętrzna droga kolejowa. Prowadzi ona między zakładami naprawczymi i bocznicami ze starymi składami. Mijamy opuszczone budowle o dziwnych kształtach i niejasnym po latach nieużytkowania przeznaczeniu (można tu spotkać lisy, bażanty i zające). Po minięciu z prawej stacji kolejowej Kraków Bieżanów meldujemy się na ulicy Półłanki. Odbijamy w prawo i obok starych domków wjeżdżamy do centrum starej części Bieżanowa.

Zanim skierujemy się w stronę wzgórza Kaim, warto zrobić rundę bieżanowskimi uliczkami. Jedziemy zatem ulicą Popiełuszki, mostkiem nad pobłyskującą w jesiennym słońcu Serafą, natykając się po chwili na najstarszy w Krakowie budynek remizy straży pożarnej – bielony, z drewnianą dzwonnicą. Okolice ulic Korepty, Zamłynie, Lipowskiego, toru kolejowego w stronę Wieliczki skrywają pośród drewnianych domków kawałek historii Bieżanowa, który z drobnej wsi, jaką był w XIII wieku, wyrósł na stateczną miejscowość z kościołem, parkiem i dworem. Dwór zresztą warto odwiedzić, stoi do dzisiaj przy ul. Popiełuszki i mieści dom kultury oraz konsulat Republiki Chorwacji. Jego mieszkańcem był kiedyś baron Karol Czecz de Lindenwald, arendarz gorzelni zbudowanej w drugiej połowie XIX wieku, a następnie przemianowanej na Fabrykę Drożdży i Spirytusu. O czasach jej świetności przypomina – prócz nazwy pobliskiego przystanku kolejowego – stojący w głębi niegdysiejszego zakładu budynek z datą powstania (1890) wyrytą na fasadzie.

Rundę kończymy obok zbiornika retencyjnego (często pasą się tu sarny). Ulicą Ślósarczyka wyjeżdżamy znów nad Serafę. Odbijamy w lewo, ulicą Zolla, a następnie w prawo, ulicą Pronia, zgodnie z drogowskazem kierującym nas na wzgórze Kaim. Po chwili podjazdu (uwaga, drobne kamienie i żwir) polną dróżką wijącą się wśród domów, lasów i pól osiągamy najwyższy punkt wzniesienia. Jego kulminacją jest obelisk postawiony w pierwszą rocznicę odparcia przez armię austro-węgierską napierających na Kraków wojsk rosyjskich 6 grudnia 1914 roku. Na pięknym, surowym pomniku projektu Henryka Nitry, prócz stosownego napisu, widnieją austriacka korona cesarska oraz królewska korona węgierska. Wypada jedynie żałować, że wspaniała panorama Krakowa, Wieliczki i okolicznych wzniesień znika pod naporem nowych osiedli domów jednorodzinnych, a dzika przyroda wzgórza, stanowiącego naturalną granicę Krakowa, coraz częściej przegrywa z ciemnymi stronami cywilizacyjnego boomu.

Trasy

Rowerowa trasa wielicka

Rowerowa trasa wielicka

Znakomita trasa na późnojesienną przejażdżkę, odkrywająca mniej znane oblicza Krakowa,… Zobacz

Małopolski Instytut Kultury instytucja kultury województwa małopolskiego Małopolska

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88

  • Ulubione
  • Trasy
  • Artykuły
  • O projekcie
  • Kontakt
  • Dostępność