przejdź do treści MAŁOPOLSKA TO GO
  • Trasy
  • Artykuły
  • O projekcie
  • Українська
Cel
Kierunek

Dworzec PKP

Wstęp

Dworzec PKP

Dworzec PKP

Przy dworcu znajduje się park&ride na 300 samochodów oraz duży bezpłatny parking naziemny na 80 samochodów.

Dworzec PKP w Oświęcimiu, fot. A. Stelmach, 2021 CC BY-SA 4.0
Nawiguj do tego celu
Dworzec PKP
ul. Powstańców Śląskich 22, Oświęcim

Pierwszy dworzec powstał tu już w połowie XIX wieku i był częścią ważnego węzła kolejowego: z Oświęcimia można było dojechać do Wiednia, Krakowa Podgórza i przez Katowice do Wrocławia, krótko mówiąc – zarówno do Austrii, jak i do Prus. Kolej żelazna to oczywiście impuls do rozwoju przemysłu, ale w przypadku Oświęcimia stało się coś jeszcze – przez specyficzne położenie u zbiegu granic zaborów miasto odegrało fundamentalną rolę w fali emigracyjnej przełomu wieków. Z oświęcimskiej stacji emigranci jechali koleją najpierw do Hamburga lub Bremy, skąd statkami płynęli dalej do Nowego Jorku bądź Buenos Aires. To tu powstało „pierwsze koncesyonowane Biuro Podróży i Spedycyjne” Zofii Biesiadeckiej, organizujące wyjazdy „za chlebem” (na ile ten proceder był uczciwy i dlaczego Polska żyła „procesem wadowickim”, dowiemy się później, w muzeum). Dla przybywających tłumnie mieszkańców Galicji powstało całe osiedle, tzw. „osada barakowa”, która mogła pomieścić kilkanaście tysięcy ludzi. Te fakty zaważyły na przyszłości miasta.

Dworzec z lat PRL-u, powstały w wyniku gruntownej modernizacji poprzedniego, nie wytrzymał próby czasu i został zastąpiony przez tzw. Innowacyjny Dworzec Systemowy – zoptymalizowany, ustandaryzowany, kompaktowy pawilon. Budynki tego typu pełnią tylko funkcje, które są niezbędne w danym miejscu, zatem stanowią przeciwieństwo dworców połączonych z galeriami handlowymi. W Oświęcimiu jest to niski stalowoszary budynek z wieżą zegarową, mieszczący poczekalnię, kasy, toalety, pocztę i kilka lokali komercyjnych. To, co go wyróżnia, to wielkoformatowa mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z lat 60., przeniesiona z holu dawnego dworca. Powstała w małopolskiej spółdzielni „Kamionka” w Łysej Górze z kamieni i grudek szklanych, składa się z dwóch części: żywszej (karmin, ugry) i spokojniejszej (beż, biel, czerń). Ale niech nie zmyli nas niewielki rozmiar jej elementów – przeniesienie jej do nowej lokalizacji stanowiło prawdziwe wyzwanie techniczne i logistyczne. Całość ważyła prawie sto ton! Żywą reinterpretacją mozaiki jest przemyślnie skomponowana zieleń miejska – układ roślin powtarza motywy abstrakcyjnej kompozycji.

Dlaczego startujemy z tego miejsca? Bo to najlepszy nowy budynek użyteczności publicznej województwa małopolskiego 2021 roku, a to, co nas czeka w mieście, również powstało na przestrzeni ostatniej dekady. Oświęcim dotrzymuje kroku nowoczesności!

Trasy

Oszwyancim, Oszpicin, Auszwica – różne oblicza Miasta Pokoju

Oszwyancim, Oszpicin, Auszwica – różne oblicza Miasta Pokoju

Są miejsca, którym bardzo trudno wyjść z mroku – skażone… Zobacz

Małopolski Instytut Kultury instytucja kultury województwa małopolskiego Małopolska

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88

  • Ulubione
  • Trasy
  • Artykuły
  • O projekcie
  • Kontakt
  • Dostępność