Autor: na podst. materiałów organizatora,
Licencja: CC BY-SA
Kiedyś była tu parowozownia, w której stacjonowało 80 parowozów. Założono ją pod koniec XIX wieku. 100 lat później powstał w tym miejscu skansen historii kolejnictwa.
W swoich zbiorach skansen posiada 51 parowozów (w tym 8 czynnych), 25 sprawnych wagonów pasażerskich, 55 wagonów towarowych, 5 pługów odśnieżnych i szereg innych urządzeń. Ogółem zgromadzono 135 różnych zabytkowych pojazdów szynowych i urządzeń do pracy na kolei.
Lokomotywy przeważnie pochodzą z chrzanowskiego Fabloku z lat 50. Niektóre są znacznie starsze, w tym parowóz TKb-1479 z 1878 roku, najstarszy spośród zachowanych w Polsce parowozów.
Atrakcją są również zabytkowe wagony towarowe oraz czynna drezyna, którą jeździli kolejowi dyrektorzy - stary model samochodu Warszawa, po zmianie kół może poruszać się również po drogach.
W izbie pamiątek zgromadzono wiele ciekawych eksponatów i materiałów piśmiennych związanych z historią kolejnictwa.
Na terenie skansenu znajduje się zabytkowa hala lokomotywowni, budynek administracyjny (wraz ze schronami przeciwlotniczymi), hydrofornia, kanały oczystkowe (służące do oczyszczania paleniska z popiołu), żurawie wodne i wyciąg węglowy.
Od 2005 r. na terenie skansenu odbywa się Parowozjada. I to w weekend 23-24 sierpnia zabytkowe składy zostaną wprawione w ruch i ożyją. Wszystko w związku z X Parowozjadą. Na paradę zabytkowych pociągów, pokazy historycznych składów i przejażdżki w kabinie maszynisty, będzie można dojechać pociągiem retro z Zakopanego i Dobrej k. Limanowej.
Szczegółowy program Parowozjady dostępny jest na stronie www.parowozy.pl