Małopolska na planszy

Małopolska na planszy

Autor: Katarzyna Kobylarczyk, Licencja: CC BY

Chciałbyś zostać szlachcicem, szacownym mieszczaninem, obrońcą Tyńca albo rzezimieszkiem ze średniowiecznego Krakowa? A może zarządcą kopalni soli? Znaleźliśmy pięć gier, w których Małopolska jest planszą. Będziesz na niej ważną figurą czy zwykłym małym pionkiem?

Pierścień świętej Kingi

Prosta gra, stworzona z myślą o rodzicach i dzieciach. Znacie „Monopoly”? W takim razie na pewno się Wam spodoba. Część zasad jest wzorowana na tej klasycznej planszówce. Akcja „Pierścienia” rozgrywa się w XIII-wiecznej Małopolsce. Księstwo Krakowsko-Sandomierskie zostało właśnie spustoszone przez Tatarów. Jego władcy, Bolesław Wstydliwy i księżna Kinga, poszukują czterech śmiałków, którzy pomogą w odbudowie zniszczonych ziem. Będziecie rycerzami, pielgrzymami, osadnikami i kupcami. Waszym zadaniem będzie zakładanie nowych miast i kopalni, podnoszenie z gruzów spalonych wsi, brukowanie rynków, wznoszenie kościołów i murów obronnych. Kto wie – może uda się Wam nawet przyczynić do kanonizacji jakiegoś lokalnego świętego? Poza rzucaniem kostką i emocjonującą rywalizacją, gra zapewnia solidny zastrzyk wiedzy o średniowieczu!

Autorzy gry: Maciej Buś, Karolina Fidyk, Piotr Knaś
Wydawca: Małopolski Instytut Kultury
Czas gry: ok. 60 min
Liczba graczy: 2–4

Magnum Sal

Wciąż wspominasz wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce? Spraw sobie grę „Magnum Sal”, a poczujesz się, jakbyś znów tam był! A właściwie nawet lepiej, bo tym razem sam będziesz mógł zmierzyć się z problemem wydobycia soli, zarządzania kopalnią, wypełniania królewskich zamówień… W grze „Magnum Sal” wcielasz się w rolę średniowiecznego sztygara, czyli zarządcy drużyny górniczej. Jest 1368 rok i Kazimierz Wielki właśnie ogłosił, że najlepszy sztygar zostanie mianowany królewskim żupnikiem i dostanie w zarząd Kopalnię Soli w Wieliczce. Co trzeba zrobić? No cóż… zarobić! W grze najważniejsze są punkty zwycięstwa, które gracze zdobywają na wydobyciu i sprzedaży soli. Co, oczywiście, nie jest łatwe. Licz się z tym, że będziesz musiał dobrze kalkulować, co się opłaci, walczyć z zalewającą kopalnię wodą oraz swymi podstępnymi konkurentami. Sam będziesz musiał decydować, do czego lepiej przeznaczyć swoich ludzi – czy poślesz ich na zamek, targ, czy pod ziemię… Dużym plusem gry jest bowiem to, że nie ma jednej drogi do zwycięstwa!

Jeśli rozgrywka Cię wciągnie, jest jeszcze dodatek – w 2012 roku pojawiła się „Muria”, czyli „Solanka”.

Autorzy gry: Marcin Krupiński, Filip Miłuński
Wydawca: Gry Leonardo
Liczba graczy: 2–4 (najlepiej gra się w 3 osoby)
Wiek: 10+
Czas gry: ok. 90 min

Kraków AD 1325

Gra o średniowiecznym Krakowie, stworzona przez… Holendra! Dzięki niej zajrzysz pod podszewkę XIV-wiecznego miasta i poznasz jego intrygi. Do rozgrywki potrzeba czterech osób. Każda wybiera lub losuje jedną frakcję: Szacownych Mieszczan, Mnichów-Mistyków, Tajne Stowarzyszenie lub przestępcze Podziemie i nawiązuje sojusz z innym graczem. Gracie odtąd w parze i – korzystając ze specjalnych kart intrygi – staracie się zrealizować wasze niecne plany. Ale uwaga! Zwycięzca może być tylko jeden! Więc chociaż pozornie grasz z partnerem, tak naprawdę musisz mącić i mataczyć, by osiągnąć własne cele. Tylko dla prawdziwych intrygantów!

Autor gry: Peter Struijf
Wydawca: Geode Games
Liczba graczy: 4
Wiek: 10+
Czas gry: ok. 45 min


Proch i stal

Ojczyzna wzywa w potrzebie! Jest 1772 rok, wojska rosyjskie oblegają klasztor w Tyńcu. No, przecież nie będziesz tak siedział, łap szablę i do broni! Gra „Proch i stal” pozwoli Ci wcielić się w członka konfederacji barskiej i wraz z przyjaciółmi spróbować obronić klasztor tyniecki przez agresorem. Z przyjaciółmi? Ano tak. „Proch i stal” jest bowiem grą kooperacyjną, co oznacza, że gracze nie rywalizują między sobą, lecz współpracują przeciw wspólnemu wrogowi. Będziecie dowodzić broniącą się załogą twierdzy, organizować wypady po żywność i starać się pomóc także obleganemu Wawelowi, a na Was nacierać będą przeważające siły carskie. Przyda się Wam umiejętność współdziałania, dobre planowanie, no i szczęście, oczywiście. Jak skończy się ta historia? To zależy od Was. W rzeczywistości Tyniec poddał się – nie Moskalom wprawdzie, lecz Austriakom. Autorzy gry twierdzą jednak, że Wam może udać się go obronić!

Autorzy gry: Wojciech Wójcik, Wojciech Krupinik
Wydawca: Polskie Gry Planszowe
Liczba graczy: 1–4 (można grać samodzielnie, ale najlepiej w 2 lub 4 osoby)
Wiek graczy: 8+
Czas gry: 30–60 min

Boże igrzysko. Dzieje Rzeczypospolitej Szlacheckiej

Pamiętasz ten sygnet pradziadka…? Nie…? No, dobrze, w takim razie wyobraź sobie, że pochodzisz z Radziwiłłów. Albo Potockich. Albo Sapiehów lub Leszczyńskich. I że to od Ciebie zależy los Rzeczypospolitej (a także Małopolski!). Akcja gry toczy się w latach 1400–1790, a Ty masz majątek w jednej z historycznych prowincji i musisz zdobyć jak najwięcej punktów chwały. Czy pokonasz wrogów, którzy najeżdżają nasze ziemie? Będziesz krzewił kulturę? Zdobywał klientelę w Sejmie? A może pomnażał własny majątek? Niestety, interesy własne nie zawsze pójdą w parze z dobrem ojczyzny… „Boże igrzysko” było polską Grą Roku 2011. Nic dziwnego, jej autorem jest Martin Wallace, jeden z najlepszych twórców współczesnych gier planszowych!

Autor: Martin Wallace
Wydawca: Diablos Polacos, Phalanx
Liczba graczy: 3–4
Wiek: 12+
Czas gry: 120 min

Fot. Francois Philipp, Wikipedia, CC BY